W tym artykule poznasz najważniejsze informację o funkcji zastrzeżenia numeru PESEL.
Od 1 czerwca 2024 roku jako instytucja finansowa jesteśmy zobowiązani do weryfikacji statusu Twojego numeru PESEL w "rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL" w przypadku wybranych produktów i usług bankowych.
Kiedy sprawdzimy czy Twój numer PESEL jest zastrzeżony?
Sprawdzimy status Twojego numeru PESEL, m.in. zanim:
- otworzymy Ci konto,
- pożyczymy Ci pieniądze,
- udostępnimy Ci bankowość elektroniczną,
- wypłacimy Ci w naszej placówce więcej niż trzykrotność minimalnego wynagrodzenia.
Gdy Twój numer PESEL będzie zastrzeżony nie załatwisz powyższych spraw! Zastrzeżenie możesz w każdej chwili cofnąć.
Dla pozostałych produktów i usług nic się nie zmienia.
Ważne! Numer PESEL sprawdzimy w przypadku, gdy jesteś pełnoletni i posiadasz numer PESEL.
Co zyskujesz dzięki zastrzeżeniu numeru PESEL?
Ochronę przed wykorzystaniem numeru PESEL bez Twojej wiedzy, m. in. przy:
- udzieleniu kredytu,
- założeniu konta bankowego.
Jak możesz zastrzec numer PESEL i cofnąć zastrzeżenie?
Zrobisz to szybko i wygodnie online w aplikacji mObywatel 2.0 lub w serwisie mObywatel.gov.pl. Możesz to także załatwić w urzędzie gminy.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
- Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim
- Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych