W ostatnim czasie ten rodzaj oszustwa jest bardzo często wykorzystywany przez Oszustów. Oszuści zmieniają jedynie pretekst, pod którym dzwonią. W słuchawce możesz usłyszeć oszusta lub automat, który wydaje instrukcje postępowania.
Wariant z osobą podszywającą się pod pracownika Banku:
Dzwoni bezpośrednio oszust z informacją, że Twój Bank zablokował podejrzany przelew z konta. Następnie oszust przekonuje Cię do zainstalowania niebezpiecznej aplikacji.
Wariant z automatem:
Dzwoni automat - po odebraniu połączenia odtwarzane jest nagranie, w którym słyszysz, np. że Bank przygotował dla Ciebie specjalną ofertę np. pożyczki. Następnie otrzymujesz instrukcję jak z niej skorzystać z prośbą o podanie loginu i hasła do bankowości.
Dlaczego gdy dzwonią oszuści, widać numer bankowy?
Oszuści wykorzystują słabe strony sieci GSM, które pozwalają im podszywać się pod dowolny numer telefonu - również banku. Nie jest to związane z jakimkolwiek przełamaniem systemów bezpieczeństwa Banku.
Jak przebiega oszustwo?
Oszust podszywa się pod pracownika Banku (najczęściej działu bezpieczeństwa). Prawdopodobnie będzie znał Twoje imię i nazwisko, a może nawet adres - znaleziony w internecie. Poinformuje Cię, że udało się zablokować podejrzany przelew z Twojego konta. Zapewni, że sytuacja jest pod kontrolą i zachęci Cię do pobrania i zainstalowania aplikacji (np. Quicksuport od TeamViewer), pod pretekstem usprawnienia komunikacji z bankiem lub usunięcia wirusa.
Jeśli zainstalujesz aplikację, oszust przejmie kontrolę nad Twoim urządzeniem. Sprytnie pozyska od Ciebie dalsze dane, np.: login, hasło, kod z SMS-a autoryzacyjnego. W efekcie możesz stracić wszystkie pieniądze znajdujące się na Twoim koncie!
Jak się bronić?
Pamiętaj, pracownik banku nigdy nie prosi o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania. Nigdy nie poprosi Cię o podania hasła do bankowości. Jeżeli masz wątpliwości co do autentyczności konsultanta, rozłącz się i zadzwoń do Banku samodzielnie. W ten sposób zagwarantujesz sobie, że dodzwonisz się do prawdziwego pracownika Banku.
W tej sytuacji stosuj się do tych zasad bezpieczeństwa:
Jeżeli jesteś ofiarą oszustwa lub masz takie podejrzenie?
Koniecznie skontaktuj się jak najszybciej z Bankiem. Wybierz numer samodzielnie.